Η «κοινωνική και συναισθηματική μάθηση» αποτελεί πλέον τον πιο έγκυρο και αποτελεσματικό τρόπο μάθησης, όπως αναφέρουν οι τελευταίες έρευνες και οι σπουδαιότεροι επιστήμονες του χώρου.

Επιμέλεια: Europalso

Γεώργιος Ζηκόπουλος, Πρόεδρος Π.Σ.Κ.Ι.Κ.Ξ.Γ.

Όλα τα παιδιά, λόγω της πλαστικότητας του εγκεφάλου και της συμπεριφοράς, όπως έχουν δείξει μελέτες της νευροεπιστήμης και της ψυχολογίας ευρέως, μπορούν να αναπτύξουν πλέον γνωστικές δεξιότητες και ακαδημαϊκές επιδόσεις που θα εκπλήξουν αφάνταστα τους γονείς.

Πέντε είναι τα σημεία αναφοράς της κοινωνικής μάθησης στη τάξη, τα οποία αν τα προσέξουμε και τα υιοθετήσουμε εμείς οι γονείς, όχι μόνο θα δημιουργήσουμε καλύτερες σχέσεις με τα παιδιά μας, αλλά θα τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν μια πιο ολοκληρωμένη προσωπικότητα και καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Αυτές οι πέντε δεξιότητες παρέχουν επίσης τα θεμέλια για υψηλού επιπέδου κοινωνικές σχέσεις γενικότερα και για αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προκλήσεων της ζωής:

ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ

  • Ποιές είναι οι σκέψεις μου και ποιά είναι τα συναισθήματά μου;
  • Από πού προέρχονται και πώς προκαλούνται αυτές οι σκέψεις και αυτά τα συναισθήματα;
  • Πώς μπορώ να εκφράσω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου με σεβασμό;

ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ

  • Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω ένα γεγονός διαφορετικά;
  • Πώς μπορώ να ανταποκριθώ σε ένα γεγονός όσο γίνεται περισσότερο δημιουργικά και εποικοδομητικά;

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ

  • Πώς μπορώ να κατανοήσω καλύτερα τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων;
  • Πώς μπορώ να καταλάβω καλύτερα το λόγο για τον οποίο οι άνθρωποι σκέπτονται και αισθάνονται με ένα συγκεκριμένο, δικό τους, τρόπο;

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Πώς μπορώ να προσαρμόσω τις πράξεις μου έτσι ώστε οι διαπροσωπικές μου σχέσεις με διαφορετικούς ανθρώπους να έχουν θετικά αποτελέσματα;
  • Πώς μπορώ να επικοινωνώ τις προσδοκίες μου στους άλλους ανθρώπους;
  • Πώς μπορώ να επικοινωνώ με τους άλλους ανθρώπους για να καταλαβαίνω και να διαχειρίζομαι τις προσδοκίες που έχουν εκείνοι από εμένα;

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

  • Τι συνέπειες θα έχουν οι πράξεις μου σε εμένα τον ίδιο και στους άλλους;
  • Πώς συμβαδίζουν οι επιλογές μου με τις αξίες μου;
  • Πώς μπορώ να λύσω τα όποια προβλήματα δημιουργικά;

Τα οφέλη των παρεμβάσεων προς απόκτηση των παραπάνω δεξιοτήτων από τα παιδιά μας είναι πολλαπλά:

  1. Αυξάνουν τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις
  2. Μειώνουν την επιθετικότητα και την συναισθηματική δυσφορία στα παιδιά
  3. Αυξάνουν τις συνεργατικές συμπεριφορές στο σχολείο
  4. Μειώνουν την αταξία και αυξάνουν την πειθαρχεία
  5. Βελτιώνουν την θετική τους στάση προς τον εαυτό τους και τους άλλους
  6. Ενδυναμώνουν τις σχέσεις των παιδιών με τους συνομήλικους τους, τις οικογένειές τους και τους δασκάλους τους
  7. Προσπαθούν περισσότερο και επιμένουν να αντιμετωπίζουν τις όποιες προκλήσεις
  8. Αυξάνουν την ψυχική και σωματική τους υγεία

Αντιλαμβανόμαστε κατ’ επέκταση, λοιπόν, ότι τα παιδιά που θέτουν υψηλούς ακαδημαϊκούς στόχους, που έχουν αυτοπειθαρχία, που παρακινούν τους εαυτούς τους, που διαχειρίζονται το άγχος τους και οργανώνουν τα καθήκοντά τους, μαθαίνουν περισσότερο, αποφεύγοντας διάφορα θέματα ψυχολογικά και συμπεριφοράς. Η απόκτηση γνώσης για το πώς να λαμβάνουν υπεύθυνες αποφάσεις, βοηθάει στην ακαδημαϊκή τους εξέλιξη και στη ζωή τους γενικότερα, στο παρόν και στο μέλλον.

Για εμάς τους γονείς, το δύσκολο – αλλά συνάμα και εύκολο – είναι πώς να αποκτήσουμε τη γνώση για να εμφυσήσουμε στα παιδιά μας αυτές τις πέντε κύριες δεξιότητες που αποτελούν τη βάση της «κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης» στην τάξη.

Τροφή για σκέψη! Καλή συνέχεια…