Επιμέλεια: Europalso (p10)

Αγνή Μαριακάκη, Ψυχολόγος-Ερευνήτρια

Η ξένη γλώσσα δεν είναι απλά ένα πλεονέκτηµα στην επικοινωνία, είναι η βάση για µια σειρά από ευκαιρίες και δυνατότητες και ο τρόπος να ’χεις µπροστά σου ανοιχτούς ορίζοντες σκέψης και εξέλιξης!

«Μεγάλωσα στην Κόρινθο, σπούδασα στην Αθήνα και στην Αγγλία πληροφορική, και τώρα, από το σπίτι µου στο Λυκαβηττό, δουλεύω µέσω του internet για µια Γερµανική εταιρία! Τη γυναίκα µου που είναι Γαλλίδα, τη γνώρισα ενώ σπούδαζα και είµαι πανευτυχής που µπορούµε και ζούµε στην Ελλάδα και µεγαλώνουµε τα παιδιά µας στην οµορφότερη χώρα του κόσµου. Νιώθω πολύ τυχερός που µαθαίνουν τα παιδιά µου να συνεννοούνται και στα ελληνικά και στα αγγλικά και στα γαλλικά.»

Αυτά λέει ο Γιώργος και συµπληρώνει: «όταν η µητέρα µου επέµενε να προχωρήσω στα αγγλικά, όταν ήµουν µικρός, διαµαρτυρόµουν έντονα, λέγοντάς της…: «και τι θα τα κάνω τα αγγλικά, αφού εµείς όλοι ελληνικά µιλάµε;». Πού να ήξερα ότι κάποια χρόνια µετά, θα επέµενα κι εγώ µε τον ίδιο τρόπο να µάθουν τα παιδιά µου όχι µία, όχι δύο, αλλά τρεις γλώσσες, πάρα πολύ καλά.

Γιατί είναι σηµαντικό λοιπόν να µαθαίνουν σωστά τα παιδιά ξένες γλώσσες;

Η απάντηση φαίνεται απλή… Για να µπορούν να επικοινωνούν, να ταξιδεύουν και για να έχουν κι ένα εφόδιο παραπάνω στην επαγγελµατική τους ζωή. Κι ωστόσο, πέρα από αυτούς τους λόγους που σίγουρα ισχύουν, υπάρχουν και µια σειρά ακόµα οφελών που προκύπτουν απο την εκµάθηση της ξένης γλώσσας.

  • H ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες µαθησιακές επιδόσεις συνολικά

Υπάρχουν πλέον πολλές µελέτες που αποδεικνύουν ότι µαθητές που µαθαίνουν µια ξένη γλώσσα, τα πηγαίνουν καλύτερα στις σπουδές, στη µητρική τους γλώσσα. Στην πολιτεία της Λουιζιάννα, στην Αµερική, µελετήθηκαν 13.000 µαθητές σε δηµόσια σχολεία. Όσα µάθαιναν ξένες γλώσσες, είχαν ελαφρά καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο γενικά, ανεξάρτητα απο την κοινωνική τάξη, το οικονοµικό ή εκπαιδευτικό επίπεδο των γονιών τους. Ακόµα, αυτή η µελέτη έδειξε ότι οι µαθητές που µάθαιναν ξένη γλώσσα ήταν γενικότερα καλύτεροι στην ανάγνωση, στην κατανόηση και την επεξεργασία κειµένων.

Άρα, όσοι µαθαίνουν ξένες γλώσσες, µαθαίνουν τελικά καλύτερα και τη µητρική τους γλώσσα!

  • Η ξένη γλώσσα είναι µια διαρκής άσκηση στη δηµιουργικότητα

Είναι εύκολο να µιλάς στη µητρική σου γλώσσα αβίαστα, σχεδόν αυτόµατα και χωρίς να σκέφτεσαι. Αλλά το να µιλήσεις σε µια ξένη γλώσσα, να δηµιουργήσεις προτάσεις µε νόηµα σε αυτήν, απαιτεί µια συνειδητή προσπάθεια, που οξύνει το µυαλό και την σκέψη. ∆ηµοσιεύτηκε µόλις µια νέα έρευνα από τους Behzad Ghonsooly και Sara Showqi που αποδεικνύει ότι η εκµάθηση µιας ξένης γλώσσας ενισχύει τις βασικές ιδιότητες που συνθέτουν τη δηµιουργικότητα, δηλαδή: την ευφράδεια, την πρωτότυπη σκέψη, τη γνωστική ευελιξία, την ελαστικότητα της µνήµης και την ικανότητα του µυαλού  να προγραµµατίζει.

 Άρα, όσο πιο πολύ βάζεις το µυαλό σου να σκεφτεί και να µιλήσει σε µια ξένη γλώσσα, τόσο οξύνεις και εκπαιδεύεις τη σκέψη σου και τις δηµιουργικές σου ικανότητες.

  • Η ξένη γλώσσα αποδεδειγµένα οξύνει το µυαλό

Έχει αποδειχθεί λοιπόν, ότι η εκµάθηση µιας ξένης γλώσσας ενεργοποιεί ένα βασικό «κέντρο ελέγχου» του εγκεφάλου, εκείνο δηλαδή το κέντρο που διαχειρίζεται τις γνωστικές λειτουργίες. Η δεύτερη γλώσσα, ενεργοποιεί και ασκεί το κέντρο αυτό, κάνοντάς το, πιο αποτελεσµατικό. ΄Εγινε µια µελέτη από την ∆ρ. Ellen Bialystok του Πανεπιστηµίου York του Καναδά, σε ηλικιωµένους που έπασχαν από Alzheimer. Η ερευνήτρια διαπίστωσε ότι οι ασθενείς που µιλούσαν περισσότερες γλώσσες, νόσησαν κατά µέσα όρο, τέσσερα µε πέντε χρόνια αργότερα, από αυτούς που δεν µιλούσαν καµία ξένη γλώσσα. Η ∆ρ Bialystok έχει βγάλει αντίστοιχα συµπεράσµατα και για την παιδική ηλικία. Παιδιά που µαθαίνουν ξένες γλώσσες, κατακτούν γνωστική ωριµότητα, νωρίτερα απο αυτά που µένουν µόνο στη µητρική τους γλώσσα.

Άρα, η εκµάθηση της ξένης γλώσσας κρατά τον εγκέφαλο εύπλαστο, ευλύγιστο και συνεισφέρει στο να µένει υγιής ο εγκέφαλος επί µακρότερο.

  • Η ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες αποφάσεις

Τι σχέση έχει η ξένη γλώσσα, θα αναρωτιόταν κανείς, µε τις αποφάσεις; Κι όµως, αποδείχθηκε ότι όταν ένας άνθρωπος σκέφτεται σε ξένη γλώσσα, αξιολογεί, εξετάζει ένα θέµα πιο προσεκτικά, πιο εστιασµένα και πιο αναλυτικά από ότι θα έκανε στη δική του µητρική γλώσσα. Ο ∆ρ Boaz Keysar του Πανεπιστηµίου του Σικάγο, λέει τα εξής: «θα περίµενε κανείς ότι η διαδικασία απόφασης, πάνω σε ένα θέµα που προβληµατίζει, δεν θα άλλαζε ανάλογα µε το τι γλώσσα µιλά κανείς. Κι όµως, εκτεταµένες µελέτες µας έδειξαν ότι όταν κάποιος σκέφτεται αυτό που τον προβληµατίζει, όχι στη µητρική του, αλλά στη δεύτερη γλώσσα που έχει µάθει, λειτουργεί πιο ψύχραιµα, πιο εστιασµένα και πιο ορθολογικά.» Η εξήγηση είναι, ότι όταν οι άνθρωποι µιλούν σε µια ξένη γλώσσα, λειτουργούν χωρίς τους αυτοµατισµούς σκέψης που υιοθετούν στη µητρική τους γλώσσα, µε αποτέλεσµα να σκέφτονται πιο ψύχραιµα.

Άρα, την επόµενη φορά που θα χρειαστεί να πάρεις µια σοβαρή απόφαση, θα βοηθήσεις τον εαυτό σου εάν την σκεφτείς στη δεύτερη γλώσσα σου. Σκεπτόµενος στη δεύτερη γλώσσα, σκέφτεσαι πιο ψύχραιµα και πιο εστιασµένα.

  • H ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες επαγγελµατικές προοπτικές

Παντού στον κόσµο, η γνώση της ξένης γλώσσας και συχνά και της δεύτερης και της τρίτης ξένης γλώσσας, αποτελεί εφόδιο που εξασφαλίζει καλύτερες δυνατότητες καριέρας και µάλιστα στις αναπτυσσόµενες χώρες, η απαίτηση της ξένης γλώσσας οδηγεί σε µεγάλες επαγγελµατικές διαφορές. Σύµφωνα µε τη µελέτη των Azam, Chin και Prakash, στην Ινδία οι εργαζόµενοι που µιλούν πολύ καλά αγγλικά, παίρνουν κατά µέσο όρο 34% υψηλότερους µισθούς κι όσοι µιλάνε καλούτσικα τα αγγλικά, παίρνουν κατά 13% υψηλότερους µισθούς από αυτούς που δεν µιλάνε καθόλου αγγλικά. Φυσικά, η δεύτερη γλώσσα συνδέεται µε ένα γενικότερα υψηλό επίπεδο γνώσεων και εκπαίδευσης.

Άρα, µαθαίνοντας µια δεύτερη γλώσσα, δίνεις στον εαυτό σου εφόδια καλύτερης επαγγελµατικής αποκατάστασης.

  • Επαγγελµατικές ευκαιρίες

Παράλληλα, η παγκοσµιοποίηση και το διαδίκτυο, διευρύνουν απέραντα τις επαγγελµατικές ευκαιρίες και εντός και εκτός Ελλάδος. Η γνώση της ξένης γλώσσας είναι απόλυτη προϋπόθεση για να µπορεί κανείς να αξιοποιεί τις αναδυόµενες ευκαιρίες, σε οικονοµίες και χώρες που είναι πια ιδιαίτερα προσβάσιµες σε µας, µέσω internet.

H Ελένη λέει: «αποφάσισα, παίρνοντας το πτυχίο µου, να δουλέψω στο εξωτερικό για κάποιο διάστηµα, για να µπορέσω να φτιάξω ένα καλό βιογραφικό και να µπορέσω µετά κάποια στιγµή να επιστρέψω στην Ελλάδα. Έστειλα τα βιογραφικά µου µέσω internet και ήταν πολύ ενδιαφέρον το ότι έκανα συνέντευξη µε τουλάχιστον τέσσερις εταιρίες µέσω Skype. Μιλήσαµε στα αγγλικά, µε ρώτησαν αρκετά πράγµατα και χαίροµαι που µπορούσα να έχω άνεση στη γλώσσα, αφού στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών που φοίτησα, κάναµε πολλές δραστηριότητες για προφορική εξάσκηση. Εν τέλει, µε προσέλαβε μια εταιρία στη Σκωτία, στη Γλασκώβη, µετά απο τρεις τέτοιες συνεντεύξεις  στο Skype.

Έτσι λοιπόν, ας πάψουµε να θεωρούµε τα αγγλικά, ή τα γαλλικά, ή τα γερµανικά που µαθαίνουν τα παιδιά µας ως ΞΕΝΕΣ γλώσσες. Στην πραγµατικότητα µιλάµε για τη δεύτερη γλώσσα του παιδιού… την απαραίτητη δεύτερη γλώσσα που ανοίγει τα µάτια και τα αυτιά του, οξύνει το µυαλό και τη δημιουργικότητά του κι ανοίγει τους ορίζοντές του!