ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΦΟΡΕΩΝ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ

Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, άγνοια των διαδικασιών χορήγησης πιστοποιητικών γλωσσομάθειας, και δεν κρύβει την πρόθεση των συντακτών του να εκχωρήσουν τις διαδικασίες πιστοποίησης γλωσσομάθειας στις μεγάλες εκπαιδευτικές μονάδες που καμία σχέση δεν έχουν με την ξενόγλωσση εκπαίδευση. Οι περισσότερες διατάξεις του Σ/Ν αποτελούν μνημείο εύνοιας των αυριανών φορέων πιστοποίησης γλωσσομάθειας, των μεγάλων δηλαδή εκπαιδευτικών μονάδων διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, τους οποίους φωτογραφίζουν σε τέτοιο βαθμό ώστε να γνωρίζουμε ήδη και τα ονόματά τους.

Σημειώνουμε επίσης ότι η ισχύουσα και στην χώρα μας νομοθεσία αναγνωρίζει τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας όταν και μόνο όταν η πιστοποιούμενη με αυτά γλώσσα είναι ίδια με την επίσημη γλώσσα της χώρας προέλευσής τους. Αυτό διασφαλίζει το ότι δεν μπορεί να υπάρχει καμία απολύτως σχέση μεταξύ του φορέα πιστοποίησης και των υποψηφίων για την αναγνώριση του επιπέδου γλωσσομάθειάς τους.

Με το προτεινόμενο Σ/Ν η προϋπόθεση αυτή όχι μόνο καταργείται αλλά ρητά επιτρέπεται στους ημεδαπούς φορείς να δέχονται ως υποψήφιους στις εξετάσεις γλωσσομάθειας ακόμη και τους σπουδαστές τους που φοιτούν σε διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο (άρθρο 6 παρ.5). Η διάταξη αυτή ωστόσο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα περί απαγόρευσης οικονομικής σχέσης μεταξύ φορέα και υποψηφίου (και η καταβολή των διδάκτρων τι είναι;) Και όχι μόνο! Οι υποψήφιοι για πιστοποίηση γλωσσομάθειας σπουδαστές αυτών των φορέων θα μπορούν να εξετάζονται στα ίδια θρανία που φοιτούν, και να επιτηρούνται από τους ίδιους τους καθηγητές τους!!!

Έτσι ακυρώνεται φυσικά και η επιβαλλόμενη δήθεν «αμεροληψία και αντικειμενικότητα» (άρθρο 6 παρ.2) Το μόνο διαφανές που υπάρχει στο Σ/Ν είναι η πρόθεση των συντακτών του να παραδώσουν την πιστοποίηση γλωσσομάθειας στα οικονομικά συμφέροντα.

Οι ισχυρισμοί μας αποδεικνύονται και από τα παρακάτω:

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ – ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ

Οι απαιτούμενες προδιαγραφές για αναγνώριση φορέα, είναι αυτές που ήδη διαθέτουν οι μεγάλες εκπαιδευτικές μονάδες και που δύσκολα μπορούν να αποκτήσουν άλλοι υποψήφιοι φορείς:

1. Να διαθέτουν οι φορείς σε μόνιμη βάση ένα ή περισσότερα εξεταστικά κέντρα (για τις δύο τρείς μέρες λειτουργίας του εξεταστικού κέντρου!!!)

2. Δυνατότητα χρήσης των αιθουσών διδασκαλίας ως εξεταστικού κέντρου (αυτές είναι οι αμερόληπτες και αντικειμενικές εξετάσεις;)

3. Υπολογιστές συνδεδεμένοι σε τοπικό δίκτυο με σέρβερ σε κάθε αίθουσα εξετάσεων (τι χρειάζονται για τις εξετάσεις γλωσσομάθειας;)

4. Παρουσία τεχνικού υποστήριξης κατά την ώρα της εξέτασης. (για καλή λειτουργία των … CD players!! – άσχετο με τις εξετάσεις γλωσσομάθειας).

5. Παροχή σύνδεσης ADSL σε ΟΛΑ τα εξεταστικά κέντρα για πρόσβαση στο διαδίκτυο (για τις δύο τρείς μέρες λειτουργίας του εξεταστικού κέντρου!!! – άσχετο με τις εξετάσεις γλωσσομάθειας)?

6. Εναλλακτικό τρόπο διαβίβασης των θεμάτων(??) στο κέντρο, σε περίπτωση αστοχίας της σύνδεσης ADSL (άσχετο με τις εξετάσεις γλωσσομάθειας)

7. Οι μαθητές κάθε αίθουσας του κέντρου θα πρέπει να εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα ο καθένας (δηλαδή 30, 40 ή περισσότερα θέματα)

8. Μηχάνημα αδιάλειπτης τάσης στους υπολογιστές (UPS) σε κάθε αίθουσα εξετάσεων. (άσχετο με τις εξετάσεις γλωσσομάθειας)

9. Εργονομικά καθίσματα στις αίθουσες του κέντρου για τις λίγες ώρες διάρκειας εξέτασης (όπως στις πανελλήνιες εξετάσεις π.χ.;)

10. Οι επιτηρητές στέλνουν ηλεκτρονικά στον ΕΟΠΠΕΠ τα αποτελέσματα της εξέτασης (πριν διορθωθούν τα test;)

11. Μόνιμη εργασιακή σχέση του ανθρώπινου δυναμικού με τον φορέα (ακόμη και των επιτηρητών που απασχολούνται λίγες ώρες το έτος!!!).

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΑΘΕΜΙΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Το κόστος για την δημιουργία και διαπίστευση νέου φορέα πιστοποίησης είναι, αδικαιολόγητα και τεχνητά υπέρογκο και προκύπτει από διατάξεις άσχετες με τις εξετάσεις και την πιστοποίηση γλωσσομάθειας. Ελάχιστα νομικά πρόσωπα θα αποτολμούσαν να αναλάβουν το κόστος που απαιτείται. Οι ευνοούμενοι συνεπώς φορείς αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα επειδή διαθέτουν ήδη τον εξοπλισμό και τις προδιαγραφές που προβλέπονται στο Σ/Ν και που δεν προσθέτουν τίποτα στους σκοπούς που υποτίθεται ότι θα υπηρετήσει ο νέος νόμος. (Αθέμιτη εκ των προτέρων προστασία από κάθε μελλοντικό ανταγωνισμό).

Σωματεία μη κερδοσκοπικά όπως ο Σύνδεσμος μας, με τεράστια πολύχρονη εμπειρία στην οργάνωση και διεξαγωγή εξετάσεων γλωσσομάθειας που θα μπορούσαν ενδεχόμενα υπό υγιείς συνθήκες να ιδρύσουν αξιόλογους φορείς πιστοποίησης γλωσσομάθειας αποκλείονται, κάθετα, με το έτσι θέλω από κάθε τέτοια δυνατότητα. Παρά το γεγονός ότι στους σκοπούς τους περιλαμβάνεται η εξυπηρέτηση των σκοπών της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και τα έσοδά τους δεν μπαίνουν σε τσέπες ιδιωτών αλλά δαπανώνται σε πλήθος σεμιναρίων επιμόρφωσης καθηγητών και εκσυγχρονισμού των μέσων διδασκαλίας ξένων γλωσσών που σε τελική ανάλυση απολήγουν προς όφελος των ίδιων των μαθητών.

Ο αυθαίρετος αποκλεισμός φορέων όπως του Συνδέσμου μας και άλλων συλλογικών οργάνων γίνεται διότι οι συντάκτες του προτεινόμενου σχεδίου νόμου δεν θέλουν να υπάρξει σοβαρός ανταγωνισμός απέναντι στους φορείς που ευνοούνται.

Φορείς πιστοποίησης της αλλοδαπής πλήρως αναγνωρισμένοι από τον αρμόδιο δημόσιο φορέα της χώρας τους καλούνται να υποβάλλουν αίτηση στον ΕΟΠΠΕΠ ο οποίος έχει τη δυνατότητα να αγνοεί την ήδη υπάρχουσα επίσημη διαπίστευσή τους και να κρίνει εκ νέου το εάν θα τους αναγνωρίσει ή όχι.

Τα πιστοποιητικά που χορηγούν οι φορείς αυτοί και τα οποία έχουν επίσης αναγνωριστεί από την αρμόδια δημόσια αρχή σύμφωνα με την υποχρεωτική κλίμακα του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου του Συμβουλίου της Ευρώπης θα επανακρίνονται και αυτά. Αγνοείται το γεγονός ότι τόσο οι φορείς όσο και τα πιστοποιητικά τους είναι ήδη αναγνωρισμένα στη χώρα τους αλλά και σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Δε χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να καταλάβει κανείς ότι επιχειρείται και εδώ ο αυθαίρετος αποκλεισμός των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας της αλλοδαπής με σκοπό την πλήρη εξάλειψη κάθε ανταγωνισμού προς όφελος και πάλι των ίδιων οικονομικών συμφερόντων.

Μήπως εν προκειμένω, για όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ερωτηθεί και να γνωμοδοτήσει η αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού;

Αντί τα αρμοδίως αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας της αλλοδαπής να θεωρούνται και στη χώρα μας ως de facto αναγνωρισμένα, υιοθετούνται αμφίβολης διαφάνειας διαδικασίες με τις οποίες θα κριθούν εκ νέου με υποκειμενικά και ύποπτα κριτήρια από κάποια επιτροπή του ΕΟΠΠΕΠ.

Διατάξεις που αποδεικνύουν την προχειρότητα σύνταξης του Σ/Ν

Ο φορέας πιστοποίησης υποχρεούται να ασκεί (δια βίου;) έλεγχο στα πιστοποιηθέντα φυσικά πρόσωπα (τους υποψηφίους δηλαδή) για την διασφάλιση καλής χρήσης των πιστοποιητικών που έχουν λάβει (άρθρο 15, παρ.1). Ας υποδείξουν οι συντάκτες του Σ/Ν τρόπους συμμόρφωσης με αυτή την υποχρέωση.

Ο τρόπος υποβολής ατομικής αίτησης για συμμετοχή στις εξετάσεις γλωσσομάθειας που προτείνει το Σ/Ν δείχνει άγνοια της ακολουθούμενης σήμερα διαδικασίας. Οι υποψηφιότητες υποβάλλονται προς τους φορείς ομαδικά από τα ΚΞΓ όπου φοιτούν οι υποψήφιοι, σε λίστες, ανά επίπεδο, και στη συνέχεια αποστέλλονται στον φορέα πιστοποίησης, που εκδίδει αποτελέσματα και πιστοποιητικά. Η διαδικασία υποβολής ατομικής αίτησης για συμμετοχή στις εξετάσεις είναι, όχι μόνον γραφειοκρατική αλλά και απρόσφορη. Ποιος θα κρίνει αν ο μαθητής είναι έτοιμος για συμμετοχή σε εξετάσεις και σε ποιο επίπεδο, αν όχι το ΚΞΓ και οι καθηγητές του;

Σε ότι αφορά την υπογραφή Υπεύθυνης Δήλωσης παραχώρησης δικαιώματος χρήσης και δημοσιοποίησης των προσωπικών δεδομένων του υποψηφίου προς τον ΕΟΠΠΕΠ έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

Η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων είναι ανήλικοι μαθητές. Θα καλούνται χιλιάδες γονείς να προσέρχονται στον φορέα πιστοποίησης ή στα αστυνομικά τμήματα για να υπογράφουν τη σχετική Υπεύθυνη Δήλωση; Και αν ο ενδιαφερόμενος, όπως έχει νόμιμο δικαίωμα, αρνηθεί να παραχωρήσει δικαίωμα χρήσης των προσωπικών δεδομένων στον ΕΟΠΠΕΠ, τι θα πρέπει να γίνει; Να απαγορευθεί στον υποψήφιο η συμμετοχή του και να χάσει το δικαίωμά του να πιστοποιήσει το επίπεδο των γνώσεών του στην ξένη γλώσσα, μαζί με τα πολλά χρόνια προσπάθειας και τα ποσά δαπάνης που υπέστη για το σκοπό αυτό;

Κάτι τέτοιο, κατά την άποψή μας, αποτελεί ωμό εκβιασμό, είναι παράνομο και θα πρέπει να ερωτηθεί περί αυτού η αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων

Αλλά ακόμη, για πιο λόγο χρειάζεται ο ΕΟΠΠΕΠ άλλα δεδομένα, πέραν του ονόματος και του επιπέδου στο οποίο εξετάστηκε ο υποψήφιος. Οι στατιστικοί λόγοι που επικαλείται το Σ/Ν έχουν να κάνουν με αριθμητικά δεδομένα που οδηγούν σε χρήσιμα συμπεράσματα. Δεν νομίζουμε ότι οι διευθύνσεις και τα τηλέφωνα των υποψηφίων θα προσθέσουν κάτι στη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι λίστες που αποκτήθηκαν παράνομα με φορολογικά, οικογενειακά, γεωγραφικά και πλήθος άλλα στοιχεία πωλούνται προς χρήση σε τρίτους έναντι αδράς αμοιβής (ασφαλιστικές εταιρείες, μεγάλες επιχειρήσεις κ.λ.π.)

Οι επιτηρητές δεν πρέπει να γνωρίζουν την εξεταζόμενη γλώσσα. Που θα βρεθούν αλήθεια εκατοντάδες επιτηρητές που δεν θα γνωρίζουν καθόλου αγγλικά; Και πως θα διαπιστώνεται η μη γνώση της γλώσσας; Μήπως με υπεύθυνη δήλωση μη γνώσης της γλώσσας;

 

Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι αυτοί που ανέλαβαν τη σύνταξη του σχεδίου νόμου έχουν πλήρη άγνοια των διαδικασιών οργάνωσης και διεξαγωγής εξετάσεων γλωσσομάθειας. Ως εκ τούτου οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι οι παραπάνω, εν πολλοίς άχρηστες και ανεφάρμοστες διατάξεις έχουν υπαγορευθεί από τους συγκεκριμένους φορείς εκπαίδευσης. Οι ευνοούμενοι αυτοί φορείς θέλουν το νόμο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους αφού ήδη διαθέτουν παρόμοιο εξοπλισμό και ήδη εφαρμόζουν ανάλογες διαδικασίες, για άλλου όμως τύπου εξετάσεις.

Αίτημα του Συνδέσμου μας υπήρξε επί πολλά χρόνια η θέσπιση με νόμο σταθερών, πάγιων και αντικειμενικών κριτηρίων για την αναγνώριση πιστοποιητικών γλωσσομάθειας. Με το συζητούμενο Σ/Ν, ωστόσο, αντί να επιλεγεί μία καθαρή θέση, υιοθετούνται πρακτικές που διαιωνίζουν τη δράση των διαπλεκομένων συμφερόντων που σταθερά καταγγέλλουμε.

Θεωρούμε το παρόν σχέδιο νόμου απαράδεκτο στο σύνολό του, προϊόν πιέσεων συμφερόντων και για το λόγο αυτό θα πρέπει να αποσυρθεί.